PERSARCHIEF

OVER STOCKHOLM SNEEUWT:

“…een mooi begin waarin Dullaarts krachtige spel en de sferische muziek een ijzersterke combinatie blijken.”
“De voorstelling is een mengeling van komische sketches en scènes met speculerende personages waarop Agatha Christie jaloers zou zijn.”
(Theaterkrant)

“De korte gesprekken prikkelen de verbeelding en lijken het topje te tonen van een ijsberg aan complottheorieën, die eerder thuishoren in een vuistdikke Zweedse thriller.”
“..speelse reconstructie…humoristische scenes..”
“Ågren zingt expressieve, poëtische ballades….Dullaart valt op als ouderwetse kleinkunstzanger.”
(De Volkskrant)

“Anna Ågren zingt prachtig. De blondine doet dat loepzuiver en met een perfecte dictie. Haar podiumgenoten Roel Dullaart (die Olof Palme speelt) en Mirek Walton (muzikale begeleiding) doen niet voor haar onder.
“De twaalf liedjes in de voorstelling zijn wonderschoon.”
(Leidsch Dagblad)

“Razend interessante materie (…) Liedjes als ‘Wij zijn niet te doen’ en ‘De kroeg van het hiernamaals’ verdienen het om gehoord te worden.”
(Het Parool)

“Het eerste wat me overkomt als Roel Dullaart, Anna Ågren en Mirek Walton opkomen en hun nummer ‘Stockholm sneeuwt’ inzetten is hevige kippenvel. Zo mooi en overweldigend vind ik het. Mede door het theaterspel, afgewisseld met de gevoelige liedjes en een gezonde dosis humor lukt het De Andersons om mij echt diep te raken. Ik durf met volle zekerheid te zeggen dat dit één van de mooiste stukken is die ik in mijn leven zal zien.”
(De PIT)

“De Andersons hebben met de muzikale thriller iets heel bijzonders op de planken gebracht. Conceptueel een vondst en qua acteren en zang een topprestatie. De voorstelling is goed doordacht, de drie leden van De Andersons hebben talent, de tekst en de liedjes zijn van een hoog niveau, maar er is nog een ander ingrediënt dat hun optreden naar een zo hoog plan brengt: passie. Passie om muziek te maken, passie om alles uit de voorstelling te halen en passie om het publiek deelgenoot te maken van hun passie. En dat voelt het publiek. Kortom, de voorstelling was een warme en overdonderende gebeurtenis.”
(Weekblad Waalwijk/Drunen)

Radio-interview bij KRO’s De Taalstaat:

 

Radio-interview bij RTV Noord-Holland:

Schermafbeelding 2014-11-18 om 19.08.52

Radio-interview bij Amsterdam FM:

 

Over ‘Vreeswijk & De Andersons’:

Kick van der Veer over de cd ‘Vreeswijk & De Andersons’:

“Laat ik nou eerst eens net doen of ik nog nooit van Cornelis Vreeswijk heb gehoord. Ik zet de cd van Vreeswijk & De Andersons op. Wat hoor ik dan? Dan hoor ik een mooi geproduceerde, zeer gevarieerde cd met prachtige liedjes. Ze gaan over zuipen en hoeren, over drugsverslaving, maar ook over de liefde, vriendschap, God en de duivel of een rozenblad. Soms lopen de rillingen over je rug bij de hartverscheurende blues voor Fatumeh, krijg je rooie wangen van vertedering bij Het laatste sprookje of Felicia verdween. Maar er valt ook te lachen om Vlijtige Marie en de hevig uit de hand lopende Zweedse kerst. Ik zou heel nieuwsgierig worden naar de persoon die deze liedjes gemaakt heeft. Het zijn stuk voor stuk nummers met een geheel eigen geluid en idioom. Ze worden zo niet in Nederland gemaakt.

En als me dan verteld zou worden dat die liedjes voor het merendeel in het Zweeds zijn geschreven door ene Cornelis Vreeswijk, die nu 25 jaar dood is en in Zweden nog altijd als een held wordt geëerd dan zou ik dat onmiddellijk geloven.”

De Telegraaf (Esther Kleuver) over de cd Vreeswijk & De Andersons:

“Door hun eigen, gemengde achtergrond lijken De Andersons heel dicht bij de kern van de liedjesschrijver in de buurt te komen (in verschillende liedjes wordt zowel in het Zweeds als in het Nederlands gezongen). Uiteraard ontbreekt ‘Veronica’ niet, is er een komisch vervolg op ‘De nozem en de non’ gemaakt en zijn er pareltjes als ‘Vogels’ en ‘Het laatste sprookje’.”

Hijlco Span (NCRV radio):

“Dit seizoen brengen De Andersons in het theater een ode aan Cornelis Vreeswijk. Dat resulteert in een sprankelende voorstelling waarin het intense leven van Vreeswijk geschetst wordt en waarin je ook Zweden van een andere kant leert kennen. Een land om van te houden, maar ook een land waarover sappige en intens grappige verhalen verteld worden door Anna Ågren en Roel Dullaart. Want ja, Zweden zijn kalme mensen, totdat er drank vloeit. En het land is zó georganiseerd dat er zelfs op de melkpakken waarschuwingen en levensadviezen staan. Toch is het vooral het werk van Vreeswijk dat deze voorstelling de moeite waard maakt, de vertalingen van zijn teksten en de muzikaal sublieme uitvoering door Roel, Anna en muzikanten Mirek Walton en Tom Dicke.”

Jaap Reedijk over de première:

“Gisteren was het première voor De Andersons met hun voorstelling over Cornelis Vreeswijk. Een prachtige voorstelling die veel belangstelling verdient en een groot slotapplaus krijgt. Zoals het hoort bij een première…… Er zijn voorstellingen die niet alleen mooi zijn om naar te kijken en te luisteren maar ook prachtig om te fotograferen…. Een aanbeveling!”

Over andere voorstellingen

 

Over de voorstelling Het Vreemdelingenlegioen, De Leeuwarder Courant (Lidwien Feld):

“…Maar in een buitencategorie toptalent door de ongewone aard van hun kunsten moeten de zangeres en zanger Anna Ågren en Roel Dullaart genoemd worden….Opnieuw ook multikunstenaars die naast een geweldige stem over komische talenten blijken te beschikken…”

Over de voorstelling Mijn Rijkdom, John Leddy:

“…Hartveroverend! Drie jonge mensen met een bonk talent. Kleine subtiele liedjes en stapellieregekke comedynummers, virtuoos gezongen en gespeeld. Heerlijke muziek.”

Over de hommagevoorstelling Sterker dan de tijd aan Bram Vermeulen, Het Brabants Dagblad (Henk Langenhuijzen):

“…Ook Anna Ågren maakte indruk met ‘Uitgewist’ en Roel Dullaart zong ‘Dans met mij’ met een onvergetelijke rust en kracht.”

Over de voorstelling Wij gaan het anders doen, Jury Texel Amsterdams Kleinkunst Fesival:

“…Er is een mooie interactie zowel met het publiek als met elkaar, het programma is van intelligent en hoog niveau. De Jury vindt het fijn om vakmensen op het toneel te zien die weten wat ze doen”.