Voorgaande projecten

Schermafbeelding 2014-08-25 om 22.51.44Schermafbeelding 2014-08-25 om 22.22.33Schermafbeelding 2014-08-25 om 22.49.06

______________________________________________________________________________________________________

Poster Vreeswijk & De Andersons 13 14Vreeswijk & De Andersons, 2012/2013 | 2013/2014
Bruisend liederenprogramma met Zweedse invloeden

Alles had in Zweden ontzettend heerlijk rustig kunnen blijven, als niet op 13-jarige leeftijd Cornelis Vreeswijk met het gezin van IJmuiden naar Zweden was verhuisd. Daar groeide hij uit tot één van de meest invloedrijke artiesten van de 20e eeuw en hij was de eerste zanger in heel Scandinavië die zong over maatschappelijke kwesties. Zijn liederen gaan over drank, hoeren, drugsverslaving, maar ook over de liefde, vriendschap, God en de duivel. De Andersons brengen een sprankelende voorstelling waarin het intense leven van Vreeswijk geschetst wordt en waarin je ook Zweden van een andere kant leert kennen. Want ja, de Zweden zijn kalme mensen, totdat er drank vloeit. En het land is zó georganiseerd dat er zelfs op de melkpakken waarschuwingen en levensadviezen staan.

In Vreeswijk & De Andersons maken De Andersons een reis van IJmuiden naar Zweden, maar dan op hun eigen wijze. Wel Vreeswijk’s blues, samba en ballades, maar met eigen nieuwe vertalingen en arrangementen van bekend en onbekend werk. Van ‘De Nudistenpolka’ en ‘De Hopeloos blues’ tot een verrassend vervolg op ‘De nozem en de non’.

De Andersons zijn bezig aan een opmars in de Nederlandse theaters en staan bekend om hun muzikale theaterprogramma’s met inhoud, humor en veel afwisseling. De Andersons bestaan uit Tom Dicke (piano), Mirek Walton (gitaar), Roel Dullaart en Anna Ågren. Zij groeide op met een Zweedse vader, een Nederlandse moeder en… het repertoire van Cornelis Vreeswijk.

Zang/spel: Anna Ågren/Roel Dullaart
Piano/arrangementen: Tom Dicke
Gitaar/arrangementen: Mirek Walton
Vertalingen: Anna Ågren/Roel Dullaart/Roxanne Hellevoort
Scenario en dramaturgie: Jurre Bussemaker
Regie: Karina Kroft

Mede mogelijk gemaakt door Cultuurfonds BNG, Uppsala International Summer Session, Gemeente ‘s-Hertogenbosch en Gemeente Velsen.

Bezoekers over de voorstelling:

“Jullie hedendaagse vertolking, de muzikale vrolijkheid en de vrolijke muzikaliteit, de humor, de perfecte balans tussen Zweeds en Nederlands, evenals tussen jullie beider stemmen, de liefdevolle vertolkingen en het geestige vervolg van de Nozem en de Non. Mijn dochter is haar hele leven al ‘lastig gevallen’ met Cornelis, maar nu voor het eerst, vond ze een liedje van hem echt mooi; Fatumeh. Dat ontroerde mij.”

“De verrassing van 2014; Vreeswijk&De Andersons. Heerlijk, een hele middag zitten genieten. Alles klopt, en de liedjes zijn te mooi om los te lopen. Is de CD echt op? Was dit echt bijna de laatste Vreeswijkvoorstelling? Au, dit smaakt naar meer!”

“We hebben genoten van jullie optreden in de Meerse in Hoofddorp. Mooie liedjes, prachtige teksten, met humor maar ook met ontroering, herkenbare en hilarische Zweedse anekdotes (goeie tip trouwens van die melkpakken) en een mooie balans tussen Zweden en Nederland, tussen Vreeswijk en de Andersons. Wat een passie, plezier en humor op het podium!”

“Een prachtig en humoristisch inkijkje gekregen in de Zweeds cultuur. Melkpakken, prostituées, moraal, drank, vermaningen, boekhouding en nudisten. Eindelijk kregen al deze onderwerpen op één avond de aandacht die ze verdienen. Een perfecte snelheid en timing. Complimenten voor de samenstelling van het programma, de teksten en uiteraard de geweldige uitvoering. Dank!”

_____________________________________________________________________________________

Schermafbeelding 2014-08-25 om 18.42.54Ballades en Brutaliteiten, 2012/2013 | 2013/2014
Een ode aan het Zweedse en het Nederlandse werk van Cornelis Vreeswijk (1937-1987)

Cornelis Vreeswijk verhuisde als dertienjarig jongetje naar het naoorlogse Zweden. Hij werd daar één van de grootste liedkunstenaars en zorgde menigmaal voor opschudding in de zelfgenoegzaamheid. Hij was maatschappijkritisch, brutaal en tegelijk een romanticus en een poëet. Vreeswijk vluchtte vanwege een grote belastingschuld tijdelijk naar Nederland, waar hij verscheidene albums uitbracht. De legendarische zanger werd hier echter nooit zo groot, zo geliefd als in Zweden, waar hij door zijn markante stemgeluid, zijn rake liedteksten en vele platen een fenomeen was en nog steeds is.

Zijlstra en De Andersons, met een hoofdrol voor de Zweeds-Nederlandse Anna Ågren en het Vreeswijk-geluid van Jeroen Zijlstra, geven door middel van zowel bekend repertoire als nieuwe vertalingen uit het Zweeds een inkijk in het leven en werk van Cornelis Vreeswijk. Ballades en Brutaliteiten is een eerbetoon aan deze grote artiest waarin zijn prachtige en veelzijdige oeuvre nieuw leven wordt ingeblazen.

Zijlstra: Jeroen Zijlstra, Pieter-Jan Cramer, Nout Ingenhousz en
Edwin Wieringa
De Andersons: Anna Ågren en Roel Dullaart
Achtergrondzang: Roxanne Hellevoort en Kirsten van Teijn
Samenstelling: Anna Ågren en Roxanne Hellevoort
Vertalingen: Anna Ågren/Roel Dullaart/Roxanne Hellevoort
Eindregie: Karina Kroft

Bezoekers over de voorstelling:

“Zijlstra en De Andersons bewijzen dat Cornelis Vreeswijk nog lang niet ‘dood’ is. Wat een superavond om mee te maken. Komt dat zien, en horen…. De babyboomers die toen geschokt en geraakt werden door Cornelis worden dat nu nog steeds want we spartelen en transformeren nog steeds door. Zijlstra en Andersons: heel veel plezier samen met heeeeel veeeel publiek.”

“Wat was het een heerlijke voorstelling. Verrassend en intiem en prachtige samenwerking. Met een lekker swingend gevoel en een lach op ons gezicht, verlieten we dit prachtige kerkje. Dank jullie wel!!!”

“Gisteren onwijs genoten. Mooi om zoveel goede muzikanten bij elkaar te zien met zo’n gaaf programma. Ook de combinatie nummers in het Zweeds en de bekendere nummers, met daarnaast de verhalen over Cornelis Vreeswijk vond ik erg leuk. Het was echt de moeite waard en smaakt naar meer wat betreft jullie samenwerking!”

“Super genoten van het concert! Wat een feestje!!!!! Wat een gave nummers!! Bedankt, ik kan iedereen aanraden jullie te gaan zien, het is het waard!!!!”

_____________________________________________________________________________________

Schermafbeelding 2014-08-25 om 22.42.00Mijn Rijkdom, 2010/2011 | 2011/2012
Frivole kleinkunst met diepgang

De Andersons zijn de zangers/theatermakers Roel Dullaart en Anna Ågren samen met hun pianist Jarno van Es. Dit onwaarschijnlijke trio zoekt koppig naar de zin van het bestaan. Het leven MOET en ZAL zin hebben. En anders maak je maar zin! Ze brengen een poëtisch en humoristisch liederenprogramma waarin ze niemand onberoerd zullen laten. De Andersons zetten alle deuren wagenwijd open. Niet voor een briesje, maar voor een storm. Laat het maar eens flink tochten in het hart! Ze geven zich totaal en vragen van het publiek hetzelfde te doen. Ze sleuren u mee in hun wereld van filosofische nieuwsgierigheid, breekbare beschouwingen en absurdistische gulzigheid met een zekere neiging tot hysterische blijmoedigheid en droefgeestig getob. De Andersons laten zich niet vangen in één bepaald genre. Van tedere rock tot absurde opera, van schrijnende chansons tot groteske kleinkunst.

Zang/spel: Anna Ågren/Roel Dullaart
Piano: Jarno van Es
Regie: Aafke Bruining

Bezoekers over de voorstelling:

“Wat een fantastische voorstelling!!!!! Ik heb gelachen en soms (een beetje) gehuild van ontroering. Wat een mooie teksten en melodieën en wat mooi vertolkt en begeleid door Jarno. Wanneer volgt jullie grote doorbraak?”

“Jullie professionaliteit, de snelheid van de acts, jullie stemmen, de teksten, de humor, de muziek en het heerlijke spel van drie mooie jonge mensen, helemaal TOP. Ook jullie spelplezier spatte eraf, dus dan krijg je direct een prachtige interactie. Dank je wel voor een heerlijke avond!”

“De interactie tussen jullie is geweldig en werkelijk voelbaar! En dan hebben jullie ook nog prachtige stemmen en om over de muziek ook nog niet te zwijgen. Het klopt gewoon allemaal! Jullie hebben me in mijn hart geraakt en ik kijk uit naar jullie volgende performance!”

“Wij hebben genoten! Het was een spetterende afwisseling tussen lief en onwerkelijk, tussen mooi en snoeihard, tussen mening en fantatie, tussen politiek en kuisheid, tussen koestering en olifanten, kortom een geweldige voorstelling voor zo’n jonge groep!”