BIO

Over De Andersons

De Andersons is een kleinkunstgezelschap met Zweedse roots waarvan de kern bestaat uit Anna Ågren en Roel Dullaart. Eerder maakten ze samen met Arjen Lubach de voorstelling Stockholm Sneeuwt, brachten ze een voorstelling over het leven en werk van Cornelis Vreeswijk (Vreeswijk & De Andersons) en speelden ze een exclusieve concertreeks i.s.m. de band Zijlstra (Ballades en Brutaliteiten). Daarnaast speelden ze als zangers en theatermakers in diverse producties (o.a. in ‘Verboden te Lachen’ van en met Herman van Veen en ‘Het Vreemdelingenlegioen’) en stonden ze op verschillende binnen- en buitenlandse theaterfestivals.

Een kleine selectie uit de lovende kritieken: “Multi- kunstenaars die naast een geweldige stem ook over komische talenten blijken te beschikken… virtuoos gezongen en gespeeld… mooie teksten, goede timing en prachtige muziek… De Andersons bestrijken een gevarieerd palet van luisterliedjes tot theaterspektakel. Een aanrader!”

De afgelopen seizoenen stonden De Andersons met hun theaterconcert Hier Dooft Niets in 130 theaters en op bijzondere locaties en ontvingen ze 120 bijzondere gasten als Jan Terlouw, Nouchka van Brakel, Freek de Jonge, Emmy Verhey, Hanneke Groenteman, Hakim Traidia en vele anderen die hen vergezelden in hun zoektocht naar verwondering.

Momenteel werken De Andersons aan een nieuwe voorstelling die in seizoen 2020/2021 door het land zal toeren.

De inspiratie leidt hen weer terug naar hun Zweedse roots en wel naar Astrid Lindgren. In dit vurige en humoristische theaterconcert dat geïnspireerd zal zijn op het speelse en geëngageerde gedachtegoed van Lindgren gaan De Andersons op zoek naar antwoorden die ons allemaal aangaan. Voor de teksten worden ze bijgestaan door de bejubelde schrijver en dichter Sjoerd Kuyper die samen met hen het script gaat schrijven.


Anna Ågren

Anna Ågren studeerde in 2005 af aan het Conservatorium te Tilburg en vervolgde haar studie aan de Koningstheateracademie te Den Bosch. Tijdens haar conservatoriumstudie volgde ze daarnaast acteerlessen op de Academie voor Drama te Eindhoven en speelde ze mee in de voorstelling ‘Verboden te lachen’ van Herman van Veen.

Iedereen op aarde die zich in zijn hoofd een Zweedse vrouw voorstelt ziet Anna voor zich; met haar Zweedse vader en Nederlandse moeder ziet ze er Zweedser uit dan menig volbloed Zweed. Ze is woest enthousiast als een viking, ze drinkt als een Lap en ze zingt zoals het noorderlicht zou klinken als het geluid zou maken.

Met Anna in de buurt zal je je nooit en te nimmer vervelen, al is het alleen maar omdat ze om de tien minuten haar kleren uit wil trekken om in haar nakie in wat voor water dan ook te springen.


Roel Dullaart

Roel Dullaart studeerde aan het Conservatorium te Tilburg en aan de Koningstheateracademie te Den Bosch, waar hij in 2005 en 2007 afstudeerde. Ook volgde hij tijdens zijn studie acteerlessen aan de Academie voor Drama te Eindhoven.

Roel is qua veelzijdigheid het best te vergelijken met Barbapapa; moeiteloos transformeert hij van countertenor naar volkszanger, van rockster naar chansonnier en weer terug. Hij is een geboren Brabander maar daar zie je bijna niks meer van, qua uiterlijk is hij een goede mix van die vier.

Hij is frontman, speelt tweede gitaar en gaat los op percussie. Daarnaast is hij hoofdverantwoordelijke Zorgen Dat Anna Haar Kleding Aanhoudt, wat een zeer zware taak moet zijn en, hier volgt een citaat, “dat is heus niet altijd alleen maar leuk hoor”. Jaja.


Thomas Bollen

Thomas speelt sinds zijn 6e gitaar en neemt zijn instrument het liefst mee naar bed. De muzikale composities van Roel en de charme van Anna hebben hem verleid om samen met hen het theaterpodium te bestijgen. Met zijn passie voor jazz, blues en 70’s rock zorgt hij voor het rauwe randje aan de kleinkunstmuziek.

Thomas is als tekstschrijver en gitarist van jongs af aan bedreven met het maken van liedjes. Hij wilde naar het conservatorium, maar dat werd hem afgeraden want ‘met muziek kun je geen geld verdienen’. Hoewel een BSc scheikunde, MSc financiële economie en MSc duurzame energie & ondernemerschap met succes zijn afgerond, kroop het bloed waar het niet gaan kan: de Corporate-carrière werd overboord gegooid ten faveure van de muziek.

Het advies van zijn vader bleek wel te kloppen, dus het muzikantengage wordt aangevuld met het schrijven van artikelen. Thomas werkt als onderzoeksjournalist voor het platform Follow the Money (ftm.nl), waar hij onrecht blootlegt en boefjes ontmaskert.


Sanne van Slooten

Terwijl haar moeder aan het werk was in de schouwburg spiekte de toen al nieuwsgierige Sanne mee vanachter de balie en raakte zo al op jonge leeftijd geïnspireerd door de wonderlijke wereld van theater. Als cultuurliefhebber van het eerste uur rondde ze na een kort avontuur aan de Amsterdamse theaterschool en een BSc Human Resource Management haar Msc Marketingcommunicatie af met een thesis over -hoe kan het ook anders-, theaters en social media.

Vervolgens stortte ze zich met de nodige ervaring én een diploma op zak op de publiciteit van de creatieve broedplaats de Thiemeloods. Dé plek waar zij voor het eerst kennis maakte met de muzikale hoogstandjes en poëtische pareltjes van De Andersons. Sanne’s talent en expertise bleef niet onopgemerkt en voordat Anna de kans kreeg om haar charmes in de strijd te gooien was er al een nieuwe samenwerking beklonken.

Als promotiemedewerker zorgt ze er vol enthousiasme voor dat het niemand ontgaat als De Andersons weer op pad gaan!


Roxanne Hellevoort

Als kind koesterde Roxanne Hellevoort de wens om de nieuwe Karin Bloemen te worden. Eenmaal studerend aan de kleinkunstopleiding De Koningstheateracademie kwam ze erachter dat ze liever achter de schermen wilde werken. Op de opleiding kreeg ze zangles van zowel Anderson Anna als Anderson Roel en zo werd een vriendschap en samenwerking geboren.

Door haar mede-Andersons wordt ze liefkozend de Achter-de-schermen-Anderson en het Manusje-van-alles genoemd.

Voor De Andersons werkt ze als webdesigner, mede-liedtekstschrijver, klankbord, hondenoppas, fotograaf, grafisch ontwerper en steun-en-toeverlaat.